Waar draait het om in business-to-business marketing?
Eerst een definitie van business-to-business marketing:
“B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren.
B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere besluitvormingsprocessen dan B2C-marketing (business-to-consumer-marketing). Het primaire doel van B2B-marketing is het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid bij potentiële klanten, het begrijpen van hun unieke behoeften en uitdagingen en het bieden van op maat gemaakte oplossingen die aan hun specifieke eisen voldoen.”
Waarom zoveel focus op promotie van producten en diensten?
Altijd maar die focus op het aanprijzen van je producten en diensten… Bij business-to-business (B2B) marketing gaat het veel meer dan velen denken over het opbouwen van relaties op basis van wederzijds vertrouwen en waarde.
Stel de klantbehoeften centraal en je hebt de sleutel tot succes in handen. Ja, je producten promoten is belangrijk, maar de focus mag veel meer liggen op het creëren van een waardevolle band, het delen van relevante kennis en het bieden van uitzonderlijke service.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door regelmatig nuttige informatie te delen en in contact te komen met potentiële klanten, kun je jezelf positioneren als vertrouwde kennisleider in je branche en sterke, langdurige relaties opbouwen.
Hiervoor is het nodig dat je de complexe behoeften en motivaties van je klanten begrijpt. Van iedere beslisser en beïnvloeder in de DMU. Je moet de specifieke uitdagingen en pijnpunten van je klanten kennen om ze te overtuigen.
Je wordt succesvoller als je beseft dat het in business-to-business marketing niet alleen gaat om de verkoop van producten of diensten, maar juist om het bouwen aan partnerschap voor de lange termijn.
Geef een reactie op “Waar draait het om in business-to-business marketing?”