Meer marketingrendement vanuit bedrijfsDNA
In deze vlog licht ik mijn vijf stappen toe waarmee je meer marketingrendement kunt behalen uit je marketinginspanningen.
Stap 1. BedrijfsDNA ontdekken
Dit is het fundament. Het bedrijfsDNA bestaat uit drijfveren, beloften, kernwaarden en passie. Het gaat om bestaansrecht van je bedrijf. Hieruit blijkt waarom je doet wat je doet, hoe je echt het verschil wilt maken en dus eigenlijk ‘de bedoeling’ van je bedrijf.
Stap 2. Klantwaarde
Zodra het bedrijfsDNA ontdekt is, moet dit vertaald worden naar klantwaarde. Daarvoor is het essentieel dat je de behoeften van je klant kent. Een effectieve manier om de behoeften te ontdekken is doorvragen, doorvragen en nog eens doorvragen. Tot je bij de onderliggende behoefte komt en dus weet waar je van waarde kunt zijn.
Stap 3. Context
Als je het bedrijfsDNA vertaald hebt naar de juiste klantwaarde, dan is ook de juiste context waarin je jullie oplossingen, producten en diensten aanbiedt van groot belang. Hoe zorg je voor emotionele binding bij je klanten? Als je de juiste context biedt, worden zaken als ‘prijs’ ondergeschikt.
Stap 4. Kennis delen
Zodra bedrijfsDNA, klantwaarde en de juiste context bepaald zijn, kun je jullie kennis gaan delen. Medewerkers zijn inhoudelijke experts, zij dienen dus ook hun kennis zowel offline als online te gaan delen. Bijvoorbeeld in de vorm van blogs, vlogs of plogs. Of door een actieve helpende hand te gaan bieden op social media bijvoorbeeld.
Stap 5. Nut
Ga oprecht helpen vanuit de inhoudelijke kennis die je te bieden hebt, zowel offline als online. Online kan dat al dan niet met behulp van allerlei ‘luistertools’. Wat wordt er gevraagd rondom jouw expertisegebied? Hoe kun jij daar inhoudelijk een antwoord op geven? Door op die manier te helpen, bewijs je het nut van jullie bedrijf. Jullie toegevoegde waarde levert op die manier meer rendement op.
Geef een reactie op “Meer marketingrendement vanuit bedrijfsDNA”