What’s in it for me?

What's in it for me?‘What’s in it for me?’, in marketing ook wel bekend als WIIFM.

‘Wat levert het mij op?’

Misschien wel de allerbelangrijkste vraag in marketing en communicatie.

En hij wordt ook wel gesteld.

Maar vaak vanuit het verkeerde perspectief.

What’s in it for me?

In marketing en communicatie gaat de vraag “Wat levert het mij op?” namelijk niet over jezelf, het gaat over je klant. Om succesvol te zijn met je activiteiten, om succesvol te communiceren met je klant, moet je in z’n huid kruipen.

Je klant echt begrijpen. Je klant willen helpen.

Jouw producten? Wat het jou allemaal oplevert? Het boeit jouw klant niet.

Dat wat ik aan uitingen tegenkom in de maakindustrie, is nog te vaak vanuit het eigen bedrijf geredeneerd. Die belangrijke vraag is niet vanuit de juiste persoon gesteld. Sla er maar wat websites op na. De inhoud blijkt vooral geredeneerd en geschreven vanuit eigen producten en diensten. Niet vanuit de problemen van de klant. Zonder slechte intenties uiteraard. Maar het slaat de plank wel net mis.

Zonde toch?

Word ‘verliefd’ op je klant

Je wordt veel interessanter voor je klanten als je jezelf het volgende afvraagt;

  • Welke problemen kan ik oplossen voor mijn klant?
  • Wat beteken ik nou echt voor mijn klanten?
  • Wanneer help ik ze optimaal?
  • Welke meerwaarde bied ik?
  • Wat kan ik extra voor ze doen en hun verwachtingen overtreffen?

Toy Robbins verwoordt het treffend;

“De grootste fout die de meeste bedrijven maken, is verliefd worden op hun eigen producten en diensten en niet op hun klanten.”

Zorg dat je voor je klanten een goede gids bent tijdens hun zoektocht.

De vertrouwde informatiebron.

De expert op het moment dat het nodig is.

En daarvoor is het dus nodig dat je jezelf continu vanuit klantperspectief afvraagt;

“Wat levert het mij op?”

Niet wat je maakt, maar wat je mogelijk maakt

 

Vraag het je klantHet draait niet om wat jij allemaal verkoopt, levert of maakt, het draait om wat je voor jouw klant mogelijk maakt.

Precies dat is waar jij ‘m echt mee raakt.

Zet dus klantwaarde altijd voorop.

En dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Achterhaal wat je klant daadwerkelijk probeert te bereiken. En waarom.

 

Hoe kun je daarbij oprecht helpen? Hoe lever je die zinvolle bijdrage aan het succes van je klant? Hoe maak je het hem bijvoorbeeld makkelijker, soepeler of efficiënter?

Ofwel, word je bewust van wat de achterliggende behoefte is bij de vraag die je van je klant krijgt. Weet je daar niet precies de vinger op te leggen, vraag het je klant dan gewoon. En vraag door. Tot je het zeker weet. Vul niet teveel zelf in. Waak voor het doen van veel aannames.

Zo laat je bij je klant niet de ‘koop onze oplossing’- indruk achter.

Maar de ‘ik word begrepen, zij kunnen mij helpen’-indruk.

Help je klant gewoon bij de verandering waar hij naar op zoek is.

Eigenlijk is het best simpel.

 

 

De blog verscheen eerder als gastblog op Houtwereld.

Geef een reactie op “What’s in it for me?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf?

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf? Ja, Ikigai kun je ook gebruiken als strategisch kompas voor je B2B mkb bedrijf. Als een praktische en krachtige tool voor het versterken van je koers. Misschien ken je deze Japanse methode al als een praktische aanpak om je persoonlijke geluk en zingeving te vinden. Maar je …

Wat is de waarde van je positionering?

Hoe krijg je een betere marktpositie?

meer blogs

Branding en Yellowstone

Branding en TV serie Yellowstone Ik laat me in mijn vakgebied altijd graag inspireren door wat ik zoal meemaak, lees en kijk. Zo ook door de (vind ik dan) geweldige TV serie Yellowstone. Heb je deze al gezien? Echt een aanrader. De cowboys die in het familiebedrijf van de Duttons werken krijgen letterlijk een brandmerk …

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

klantgerichtheid en het perfecte terrasje

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten