Van oude naar nieuwe marketing – of gaan we juist terug in de tijd?
“Ja Marlene, jij hebt het altijd maar over vernieuwing in marketing. Maar dat is niet eenvoudig hoor, om dat door te voeren.”
Ik snap die opmerking. Het lijkt een hoogdrempelig, never ending proces. Op het moment dat je denkt dat je het redelijk op orde hebt, vliegt er alweer een nieuw inzicht om je oren. Waar je ‘iets mee moet’. Maar toch, lees even verder.
Dat hopeloze gevoel krijg je nu we steeds beter in de smiezen hebben hoe ons brein eigenlijk werkt en hoe technologie en digitalisering onze denk- en werkwijze onbewust, maar radicaal beïnvloeden. De wereld verandert volop en jouw klanten daardoor ook, want hun behoefte is veranderd.
Klanten nemen geen blad meer voor de mond en ze zijn goed geïnformeerd. Transparantie leidt tot een uiterst kritische blik, die ze niet meer kunnen en willen wegwerpen. Ze worden er zelfs steeds beter in om te herkennen wat in de haak is en wat niet.
Bestaande verwachtingen worden overtroffen. Denk maar eens aan het binnen 30 minuten reageren op een vraag of klacht. Dat gaan ze nu van iedereen in iedere situatie verlangen. Dus ook van jou en jouw bedrijf, want ze willen direct beschikken over alles. Jouw klanten verlangen dus iets anders van je dan je ze altijd geboden hebt. En als digitalisering dan alles ook nog eens makkelijker, sneller, goedkoper en nuttiger maakt, hoe ga je daar als bedrijf mee om?
– Van roeptoeteren naar luisteren
– Van beloven naar bewijzen
– Van zenden naar zorgen
– Van specificatie naar emotie
– Van iets naar iemand
– Van verkopen naar helpen
– Van oude naar nieuwe marketing
Lees de toelichting van deze stappen op Marketingfacts, waar het volledige artikel eerder verscheen.
Lees verder: Waar draait het om in business-to-business marketing?
Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere ...
Lees verder: Bouwen op bewegende grond
Bouwen op bewegende grond De zinsnede ‘Bouwen op bewegende grond’ (Ron van der Jagt), kwam ik in een andere context tegen. Ik vind ‘m erg toepasselijk voor de bouw op dit moment. Bouwen kunnen we namelijk wel. Dat doen we al zo lang en steeds efficiënter en beter. Maar bouwen op bewegende grond? Ja, dat ...
Geef een reactie op “Van oude naar nieuwe marketing – of gaan we juist terug in de tijd?”