Nieuwe marketing is helemaal geen marketing!
Ja, dat lees je goed. Traditionele marketing is letterlijk ‘het vermarkten van je producten en diensten’. En vermarkten, dat past eigenlijk niet meer in deze tijd. Hoezo niet? Nou, omdat je klant niet meer is, zoals ze al die jaren was. Ze gedraagt zich anders. Dat komt omdat haar wereld enorm is veranderd. Dankzij internet en technologie. Ze is beter geïnformeerd dan ooit. En ze is mondiger. En als ze er nog niet genoeg vanaf weet, zoekt ze het op, online, waar en wanneer ze dat maar wil. Of ze vraagt het aan anderen. Ook gewoon op internet, zichtbaar voor iedereen die wil reageren. En ja, die antwoorden zijn ook weer zichtbaar. Voor iedereen. Dus ja, best spannend allemaal als het dan jou of jouw bedrijf betreft.
Irritant & frustrerend
Daarnaast raakt je klant steeds vaker geïrriteerd. Door tv commercials, door reclame in haar favoriete vakblad of tijdschrift. Door een aanmatigende beller die haar stoort tijdens haar romantische diner. Of erger nog, door verkopers op straat die haar interrumperen! En juist dat laatste, het onderbreken, dat is ze beu. Kijk maar naar jezelf, geloof jij ‘reclame’ nog?
Het storen van iemand om je producten en diensten onder de aandacht brengen, leidt alleen maar tot frustratie. En geloof het maar, dat is juist niet de manier om de koop rond te krijgen. Jouw klant wil geïnformeerd worden wanneer ze daar zelf aan toe is, op haar eigen manier en via haar eigen favoriete kanaal. Gewoon omdat het kan. Het devies is dus, stop met zenden. Maar wat dan wel?
Stop met verkopen!
Ja, ook dat lees je weer goed. Stop met verkopen, word gevonden. En word gekocht. Op basis van inhoud. En kennis die je deelt. Bouw zo geleidelijk online je expertimago op. Zorg dat je zo onweerstaanbaar wordt, dat je klant niet meer om je heen kan. Je bent daar waar je klant is. Je informeert en inspireert of amuseert zelfs. Maar je laat het aan haar over om contact op te nemen. Je onderbreekt dus niet meer, maar staat klaar zodra ze dat wil. En doe je dat goed, dan word je vanzelf een klantenmagneet. Inbound marketing wordt dat ook wel genoemd.
Nog even dit …
Er zijn een paar dingen erg belangrijk bij inbound marketing. Je zult actief kennis moeten delen met jouw doelgroep. Durf dat dus ook te doen. Op een transparante manier. Door dat op een open en eerlijke manier te doen, leren ze jouw intenties kennen. Dan trek je hen aan die dezelfde waarden hebben als jij hebt, of dezelfde doelen nastreven als jij doet. En het draait om persoonlijkheid. Om authenticiteit. Wees dus vooral jezelf.
En na verloop van tijd word je gevonden en word je gekocht.
Ik ben erg benieuwd, wie heeft hier al ervaring mee?
Dit artikel verscheen eerder in Fempower Magazine
Geen updates over nieuwe marketing van mij meer missen ? Schrijf je rechtsboven op deze pagina in.
Lees verder: Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs
De kracht van medewerkers als online ambassadeurs Ben je net gewend aan de term ‘inbound marketing’ en heb je misschien al (wat) stappen gezet in deze richting, beginnen die marketeers weer over iets anders… ‘Employee advocacy’… Gelukkig is de inhoud niet nieuw en liggen deze marketingtermen in elkaars verlengde, mooier nog, ze versterken elkaar als ...
Geef een reactie op “Nieuwe marketing is helemaal geen marketing!”