Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?
Tijdens mijn verblijf in Curaçao beleefde ik op een speedboot een werkelijk magisch moment. We schoten met grote snelheid over de zee waarbij er links en rechts van ons honderden vissen uit het water sprongen en een tijdje boven het wateroppervlakte ‘met ons meevlogen’ over de golven. Echt, je moet het je eens voorstellen; je zweeft op hoge snelheid over het water, de wind door je haren en overal waar je maar kijkt zie je fel glinsterende vissen om je heen zweven. Volgens mij moet het ongeveer zo voelen als je zelf in een sprookjesfilm zou spelen…
Deze vliegende vissen hebben indrukwekkende borstvinnen ontwikkeld, die bijna net zo lang zijn als ze zelf zijn. Dankzij deze vinnen kunnen ze bij gevaar uit het water opstijgen en (afhankelijk van de wind) honderden meters door de lucht zweven. Dus echt super spectaculair om te zien.
Positioneren
Net als deze magische vissen moet ook jouw bedrijf opvallen in een zee van concurrentie. Het gaat erom dat je een unieke eigenschap ontwikkelt of uitvergroot die je duidelijk onderscheidt van de rest. Je moet een duidelijke positie kiezen.
Herpositioneren
Bovendien hebben vliegende vissen zich aangepast aan hun omgeving om te kunnen overleven. Ze vinden hun eten namelijk vlak onder het wateroppervlak, maar dit is ook meteen de plek waar roofdieren op de loer liggen. Doordat ze kunnen vliegen kunnen ze snel ontsnappen bij naderend gevaar. Ook jouw bedrijf moet zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Je flexibel opstellen en blijven innoveren zijn belangrijk om te overleven en te groeien. En wat betekent dit voor hetgeen je naar buiten toe uitstraalt? Is je bestaande positionering nog de juiste, of is het tijd voor een herpositionering?
Word ook de vliegende vis in jouw branche
Stijg boven de concurrentie uit en trek de aandacht door het anders te doen dan de rest. Zo bouw je niet alleen aan een sterke marktpositie, maar laat je misschien ook wel die magische indruk achter…
Geef een reactie op “Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?”