De kracht en pracht van eenvoud in B2B marketing
Eenvoud in B2B marketing
Eenvoud is krachtig. Maar ook verrekte moeilijk. Omdat het lastig is te vertrouwen op de essentie.
Afgelopen zomer was ik in de bevoorrechte positie om de natuurparken van Alberta en British Colombia in Canada te beleven.
En een beleving is het! Het is kijken, ruiken, proeven en bewust ervaren…
De pure schoonheid van de natuur greep me regelmatig echt bij de keel. De nietigheid van jou als mensje tussen dat eeuwenoude natuurschoon zet je met twee voeten stevig op de grond. Het relativeert en het inspireert tegelijkertijd.
Geen pretparkisering
De kracht ervan, is dat geen mensenhand het kan verbeteren. En dit laatste wordt nogal eens geprobeerd in de wereld. Er vindt een soort ‘pretparkisering’ plaats. Tal van wereldse trekpleisters worden besmuikt door commercieel en plat vermaak, om – toeristisch gezien – de maximale slag te kunnen slaan.
Zo niet in Canada. Wat een stelletje goede marketeers daar!
Canada beseft als geen ander wat de aantrekkingskracht is van haar ‘product’.
Namelijk het overweldigende natuurschoon zelf. In haar puurste vorm. Niets meer en niets minder.
Optimale beleving van een puur product
Alles dat je toevoegt leidt af. Vertroebelt.
Tuurlijk, op ‘achter de schermen’-wijze draagt Canada subtiel bij aan een optimale beleving van dit pure product. Zo hoef je geen extreme-sporten-beoefenaar te zijn om wilde watervallen te kunnen bekijken. Dankzij uitgehouwen rotsen en subtiele functionele ‘trapjes’ hier en daar is een gemiddelde klimervaring voldoende.
In the middle of nowhere vind je toiletten die volledig opgaan in de omgeving en zo milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk zijn. En geloof het of niet, er hangt altijd een kakelfrisse volle rol toiletpapier. Hoe krijgen ze dat in dat immens uitgestrekte gebied in godsnaam overal zo goed voor elkaar?
Geen festivalisering
Waar drommen toeristen samenkomen, is vaak ook sprake van ‘festivalisering’. En in de natuurparken van Canada? Niks geen hamburgers of gratis refill bij de ingang van weer een prachtige bezienswaardigheid.
Wel minimale routebeschrijvingen (die prima voldoen), zodat je als ware avonturier de expeditie (onbewust) nog sterker kunt ervaren.
Waarschuwingen voor wildlife (ja, de wolven waren zeer actief in de periode dat wij er waren 😉 maken dat je je voor even zelfs een echte ranger waant…
Naast het veilige, gastvrije gevoel dat Canada je als geen ander geeft, hebben ze dus feilloos in de gaten wat hun ware aantrekkingskracht is.
En daar tornen ze niet aan, ze geven het juist de volle aandacht. Door het in al haar eenvoud te laten schitteren.
Less is more – marketing
Ook andere merken begrijpen de kracht van eenvoud. Dit wordt bijvoorbeeld humoristisch weergegeven in dit filmpje (luisteren zonder geluid, want dat is echt irritant, maar waarschijnlijk ook juist de bedoeling, gezien de boodschap 😉
En vanuit een andere invalshoek bekeken, heeft ook Klaverblad Verzekeringen het goed begrepen. Want hun commercials benadrukken het ook steeds maar weer “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.”
Stop met de boel oppoetsen
Kijk eens kritisch naar jouw producten, diensten, verpakkingen, website etc. Pel je aanbod eens helemaal af tot de kern. Is er bij jou ook sprake van pretparkisering of festivalisering?
Hoeveel opsmuk moet je wegschaven om tot die pure kern te komen?
Heb je jouw pure aanbod gevonden?
Daarin schuilt de ware kracht. Ga vanuit daar voor de ‘tell it like it is-strategie’ en vertrouw op de essentie en de aantrekkingskracht van eenvoud.
Mocht je trouwens ooit in de gelegenheid zijn, ga dan zeker ervaren wat ik mocht ervaren in Canada. De pure schoonheid zal ook jou bij de keel grijpen.
Handig artikel! Maakt veel duidelijk
Goed om te horen Pleun!