Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door
Bescheidenheid en marketing
Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak.
Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap.
Maar in het geval van marketing is het ook al snel je grootste valkuil.
Is dit de belangrijkste reden waarom bedrijven in de houtbranche niet voldoende zichtbaar zijn? Tussen houtbedrijven onderling voelt het nog wel vertrouwd, maar gaat het over andere marktpartijen, dan wordt het spannend.
De kracht en pracht verlaat het pand onvoldoende
Ben je ‘onzichtbaar’ voor je potentiële klanten, dan krijg je ook hun aandacht niet. En dat is doodzonde, want die aandacht verdien je wel! Loop een houtbedrijf binnen en je voelt het meteen. Je hebt met kenners te maken. Die bevlogenheid en passie voor hout en techniek. Die rijke historie van het (familie)bedrijf. Dat pure vakmanschap en state-of-the-art machinepark…
Dit indrukwekkende beeld staat dan wel in het netvlies gebrand van een bezoeker, maar blijft nog te vaak in het pand zelf. Omdat je je niet eens bewust bent van je bijzondere en unieke bedrijfskarakter. Of er liever niet mee te koop loopt. Omdat je niet arrogant over wilt komen. Of omdat ‘ieder houtbedrijf het toch zo doet’.
Maar het gaat er juist niet om wat iedereen in de branche doet! Het gaat om jouw onderscheid ten opzichte van die anderen. Dat onderscheid zowel online als offline consequent uitdragen. Zodat je jouw ideale klanten helpt om voor jou te kiezen.
Bescheidenheid en marketing, een succesvolle combinatie
In mijn overtuiging kan ook jouw bedrijf nog veel succesvoller worden. Houd die typische bescheidenheid vast, maar draag wel je kracht en pracht beter uit, ver voorbij de fabrieksmuren. Marketing is niet eng of vies. Het gaat al lang niet meer over gouden bergen beloven en dat amper waar kunnen maken. Over ‘Kijk ons is goed bezig zijn’.
Het gaat over de inhoud. Over het oprecht delen van relevante beetjes van je specifieke kennis en ervaringen en zo bij de juiste mensen honger creëren naar meer. Of dat nou tijdens een rondleiding, in een blog op je website of in een bericht op LinkedIn is. Zorg dat je die fijne gids bent tijdens de zoektocht van jouw ideale klanten.
Die gids word je dus door je kennis consequent te delen. Bewijs dat jij die passende oplossing hebt voor dat probleem van jouw klant. Bied kijkjes in jouw keuken zodat zij jouw gedrevenheid en overtuiging ervaren. Door daarbij jezelf te blijven word je interessant voor de juiste mensen. Zo kun je bijvoorbeeld online al een band opbouwen, nog voor jullie eerste ontmoeting.
Laat ook medewerkers hun kennis online en offline delen. Want draag je slim uit wat je in huis hebt, dan herkennen en erkennen de juiste mensen jouw onderscheid.
En dan gunnen ze jou die verdiende aandacht.
In een serie gastblogs voor Houtwereld schrijf ik over mijn ervaringen in de houtsector en geef ik marketingtips.
Deze gastblog verscheen hier dan ook eerder.
Lees verder: Boek B2B-marketeers: de koplopers
B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde ...
Geef een reactie op “Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door”