1e klas reizen in die B2B online marketing trein? Regel de basis in 4 stappen.
Steeds meer B2B bedrijven erkennen dat een online professionele aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid noodzakelijk zijn. Oftewel, B2B online marketing goed geregeld hebben, daar gaat het om.
Maar hoe begin je nou goed aan die kansrijke B2B online marketing reis?
In ieder geval door open te staan voor verandering. Want veel van jouw (potentiële) klanten zoeken inmiddels online naar die passende oplossing voor hun probleem. Dat betekent dus dat de voorselectie online gedaan wordt, nog voordat het eerste ‘merkbare’ contact met jou wordt gelegd. En tijdens die voorselectie wil je natuurlijk wel mee mogen blijven doen…
Met een instelling ‘we doen het toch al jaren zo?’ mis je die hogesnelheidstrein gegarandeerd. Je ervaart misschien veel weerstand in de organisatie, maar dat mag je niet tegenhouden om toch gewoon op die razende trein te springen! Laat je daarbij niet overdonderen door de snelheid en hoeveelheid van online kansen en mogelijkheden die je continu om je oren vliegen, maar focus op het belangrijkste:
- Waar en hoe oriënteert mijn ideale klant zich online tijdens het koopproces
- en ben ik daar dus ook professioneel vindbaar en aanwezig met relevante en actuele informatie?
Dat klinkt misschien net iets eenvoudiger dan het in de praktijk is. Maar onmogelijk is het zeker niet. Het helpt je in ieder geval enorm als je de basis op orde krijgt. Om overzicht te kunnen houden en gestructureerd en gericht te bouwen kun je vier basisstappen voor B2B online marketing volgen.
Deze 4 basisstappen komen uitgebreid aan de orde tijdens de (gratis) kennissessie van Kendeon.
De 4 B2B online marketing tussenstations
- Kennisleiderschap helder krijgen
‘Gewoon beginnen’ hoor ik vaak. En dat klopt ergens ook wel. Want niets doen is echt geen optie meer, want dan mag je op een gegeven moment dus gewoon niet meer meedoen. Maar nog beter zou het zijn als je precies weet wat je online wilt bereiken. En zo houvast hebt om structureel te bouwen aan het uitdragen van jouw bedrijfsDNA, overtuiging en expertise. En juist dat waarmee je de problemen van jouw klanten oplost. Als je dus helder maakt waarom mensen juist wel of niet bij jou moeten zijn. Zodat die journalist jou raadpleegt als het gaat over dat onderwerp voor het volgende 20.00 uur journaal. Zodat jij gebeld of gemaild wordt als iemand meer wil weten, omdat anderen jou aanbevelen als de expert op dat gebied.
Ofwel, rondom welk onderwerp wil jij bekend staan? Dat is je uitgangspunt, houvast en richting voor de komende jaren. Alles wat je zegt, doet en bewijst is te herleiden tot datgene waarover jij bekend wil staan. Jouw kennisleiderschap. Waarmee je de aandacht gaat verdienen.
- Professionele online aanwezigheid bouwen
Professionele online aanwezigheid gaat veel verder dan ‘een mooie website hebben’. We beginnen vaak al verkeerd. ‘Wat vind ik mooi? Wat wil ik vertellen?’ Nee, jouw ideale bezoeker moet je uitgangspunt zijn in alles dat je doet rondom jouw plek in het online weiland. Wat zijn dus de wensen en eisen van je bezoekers? Wat verwachten ze te vinden en wat irriteert hen juist? Dat bepaalt de functionaliteiten, gebruiksvriendelijkheid en structuur van jouw online omgeving. Het geheim zit ‘m daarbij in een slimme combinatie van techniek en ontwerp, zodat jouw ideale klant zich optimaal thuis voelt in jouw online omgeving.
- Makkelijk gevonden worden door jouw ideale klanten
Hoe zorg je nou dat die ideale klant überhaupt landt op jouw online omgeving? Als het gaat om gevonden worden, dan heb je natuurlijk één hele grote vriend; Google. Want daar starten de meeste (ook zakelijke) zoektochten. En Google zorgt ervoor dat ze jouw station passeren of aandoen. Die ‘vriend’ is wel nogal wispelturig en laat nooit echt het achterste van z’n tong zien. Maar toch genoeg om ‘m voor jouw bedrijf zeer effectief in te zetten. Zonder veel aannames te doen, want bijna alles is te meten. Zoekmachineoptimalisatie, organisch (gratis) of betaald gevonden worden, het is een hele puzzel. Maar wel een erg belangrijke. Want uiteindelijk gaat het om het generen van business toch?
- Business halen uit je online inspanningen
Online business genereren verschilt in de basis niet eens zo gek veel van offline zaken doen. Het draait allemaal om relevantie namelijk. Online wordt dat nog meer beloond dan offline trouwens. Waar de traditionele salestijger die koste wat kost wil scoren steeds meer terrein verliest, wint de slimme, innoverende verkoper die meegroeit en slim gebruik maakt van de talrijke nieuwe online mogelijkheden. Passend bij het veranderde zoekgedrag van zijn of haar ideale klanten. Tools slim inzetten als ‘luistervink’, social media gebruiken om klanten oprecht te helpen, het zijn maar enkele voorbeelden hoe je online business kunt genereren.
Online autoriteit en kennisleiderschap bereik je dus door:
– een juiste online aanwezigheid: een professionele basis, uitstraling en boodschap
– online zichtbaarheid: de juiste kennis via de juiste kanalen op het juiste moment delen
– gevonden worden: relevante informatie via zoekresultaten van zoekmachines
– online kansen grijpen: business genereren door te profiteren van talrijke online mogelijkheden
Spring je ook op die online trein?
Misschien is deze interessante kennissessie wel iets voor je. Bovengenoemde tussenstations in B2B online marketing komen dankzij 4 specialisten uitgebreid aan de orde.
Volg deze B2B online marketing sessie nu kosteloos; vraag aan mij de code voor gratis inschrijving!
Graag tot ziens!
Lees verder: Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door
Bescheidenheid en marketing Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak. Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Maar in het geval van marketing is het ook al ...
Geef een reactie op “1e klas reizen in die B2B online marketing trein? Regel de basis in 4 stappen.”