B2B Marketing trends 2018
Marcel Nanning, van B2Bmarketeers.nl vroeg mij om mijn verwachtingen voor B2B marketing in 2018.
Hieronder kun je mijn bijdrage lezen.
Lees vooral ook de gehele longpost op B2Bmarketeers.nl waarin ook andere B2b marketeers de ontwikkelingen beschrijven en voorspellingen voor 2018 doen.
Menselijke marketing in B2B
Menselijke business-to-business marketing
“Er ontstaat een bepaalde ‘tool-moeheid’ waardoor de aandacht voor hypes verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B”
Menselijke marketing in B2B
Ik verwacht dat er in 2018 meer en meer aandacht komt voor menselijke marketing in B2B. Het altijd maar over je eigen bedrijf, producten en diensten hebben blijkt steeds minder efficiënt.
Data en neuromarketing bieden ons steeds meer inzicht in emotionele drijfveren in B2B. Focus op problemen en emoties van klanten, vertaalt in concrete klantoplossingen op maat, neemt daardoor toe in 2018.
Ook in B2B gaat het verhaal achter het bedrijf daarbij een grotere rol spelen (purpose marketing), dankzij bijvoorbeeld de vanuit-wetgeving-gestimuleerde-aandacht voor het milieu.
Door het correct inzetten van data kunnen we veel persoonlijker worden, echter zie je nu dat bedrijven dankzij data juist meer afstand creëren tot hun klanten. De ‘fixatie op cijfertjes’ zal in 2018 tot het besef leiden dat de aandacht voor de mens achter het cijfer te veel naar de achtergrond verdwijnt. Er ontstaat daarnaast een bepaalde ‘tool-moeheid’ waardoor de aandacht voor hypes en ‘het continu uitproberen’ verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B, uiteraard met inzet van enkele reeds vertrouwde tools.
Zeker bij langdurige beslissingstrajecten, grote investeringen en uitgebreide DMU’s is het bedrijven van menselijke marketing een uitdaging. Account Based Marketing gaat voor steeds meer organisaties hieraan een relevante bijdrage leveren. Daarnaast groeit in 2018 het besef dat ‘smarketing’ – de samensmelting van sales en marketing – noodzakelijk is.
Qua content verwacht ik dan ook dat visuele marketing, en dan vooral video, veel vaker en beter ingezet gaat worden in B2B, omdat deze vorm ‘levendigheid, persoonlijkheid en empathie’ bevordert.
Wil je ook aan de slag met ‘menselijke marketing in B2B‘?
Laat het me weten, wellicht kan ik je helpen.
Geef een reactie op “B2B Marketing trends 2018”