Fluister je boodschap anders eens…

‘He, psst… Ja, jij ja, kom eens wat dichterbij…’

fluisterenGrappig waar inspiratie ooit vandaan kan komen.
Op de achtergrond stond de tv aan en ineens trekt Philip Freriks mijn aandacht. Hij deed een aankondiging voor de kennisquiz ´De slimste mens´.
Normaal schreeuwt hij iets in de trend van ´Komt dat zien allen!’ Als een ware spreekstalmeester in het circus, zoiets. In Philip’s taal; ´enfin, u begrijpt wel wat ik bedoel´.

Dat schreeuwen trekt zelden nog mijn aandacht.

Nee, Philip trok mijn aandacht door juist te gaan fluisteren. Hij zei letterlijk: ‘Ik fluister u toe, dit wilt u niet missen…’ en warempel, het hielp. Juist doordat ik tussen alle ‘schreeuwlelijken’ ineens die subtiele fluistering ontwaarde, kreeg het direct mijn volle aandacht.

Spreken met gedempte stem

Dat deed mij denken aan een collega die ik eens had. Tijdens vergaderingen met een flink aantal mensen, wist hij iedere keer de aandacht op te eisen, juist door op gedempte toon te gaan praten. Hij dwong op die manier de aandacht gewoon af. Doordat wat hij zei, op een zachte, bijna ‘stiekeme’ manier te zeggen, gaf hij het automatisch een bepaalde ‘waarde’ mee. Alsof wat hij zei ‘geheim was’… en dus ook erg belangrijk was. Want ja, geheimen zijn we dol op. Die willen we niet missen. Ik verdacht hem er wel eens van dat hij het als een uitgekiende strategie toepaste, maar het kan natuurlijk ook gewoon in zijn karakter zitten. Hoe dan ook, het werkte perfect.

Als je dus een boodschap over wilt brengen, zou die boodschap in deze ‘roeptoetertijd’ best wel eens meer aandacht kunnen krijgen als je ‘m een keer ‘fluistert’.

fluisteren

Ik bedoel niet letterlijk altijd maar gaan fluisteren natuurlijk. Je mag uiteraard gewoon gehoord worden. Maar het eens een keer niet van de daken schreeuwen, meer de subtiliteit opzoeken. Een keer niet die irritatieprikkel aanwenden om ‘top of mind’ te willen komen. Toch, reclamemensen van Zalando en Kruidvat en zo, jullie begrijpen vast wat ik bedoel?!

Als spreker vraag ik mijn publiek regelmatig wat zij doen als de tv commercials hun favoriete programma voor de zoveelste keer onderbreken. Het antwoord laat zich raden; van koffiezetten, de hond uitlaten tot toiletbezoek. Alles, behalve die tv commercials kijken. Hoe zou dat komen?

Hetgeen je te melden hebt ‘zachter’ overbrengen, waarom niet? Wel vanuit de inhoud natuurlijk. Want, of je het nu schreeuwt of fluistert, het moet wel ergens over gaan he?!

Aandacht, juist door subtiliteit

Die subtiliteit opzoeken, dat lijkt me trouwens best nog lastig voor veel marketeers en verkopers. Het is het proberen waard, want het past in ieder geval goed bij de nieuwe mindset rondom marketing; interessant zijn voor mensen, in plaats van ze te onderbreken bij wat ze interessant vinden. Vanuit de inhoud dus. ‘Power to the introverts’, het komt niet voor niets steeds vaker voorbij… Vanuit expertise je kennis delen. En ja, een introvert heeft dat ‘fluisteren’ waarschijnlijk als eerste onder de knie.

Moeten dit natuurlijk ook niet allemaal tegelijk massaal gaan doen, want dan is het onderscheid direct weer ver te zoeken. Maar probeer het eens een keertje.

Ik ben erg benieuwd of het bij jou ook het ‘Philip Freriks- effect’ heeft.

Laat je het me weten?

Lees verder: Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

Bescheidenheid en marketing Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak. Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Maar in het geval van marketing is het ook al ...

Geef een reactie op “Fluister je boodschap anders eens…”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf?

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf? Ja, Ikigai kun je ook gebruiken als strategisch kompas voor je B2B mkb bedrijf. Als een praktische en krachtige tool voor het versterken van je koers. Misschien ken je deze Japanse methode al als een praktische aanpak om je persoonlijke geluk en zingeving te vinden. Maar je …

Wat is de waarde van je positionering?

Hoe krijg je een betere marktpositie?

meer blogs

Branding en Yellowstone

Branding en TV serie Yellowstone Ik laat me in mijn vakgebied altijd graag inspireren door wat ik zoal meemaak, lees en kijk. Zo ook door de (vind ik dan) geweldige TV serie Yellowstone. Heb je deze al gezien? Echt een aanrader. De cowboys die in het familiebedrijf van de Duttons werken krijgen letterlijk een brandmerk …

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

klantgerichtheid en het perfecte terrasje

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten