Oprechte marketing
Oprechte marketing? Ja, want wij marketeers hebben in de afgelopen jaren een beroerde reputatie opgebouwd rondom ons vakgebied. Wie vertrouwt reclame eigenlijk nog? Wie wil er nog lastig gevallen worden tijdens het eten? Zelfs de grootste leek neemt een wantrouwend houding aan, als het gaat om commerciële boodschappen. Je zou daarom zeggen dat in deze tijd van transparantie we eens goed achter onze oren gingen krabben.
Is het nog wel slim om op die ingeslagen weg door te gaan? Is het niet beter om manipulatie en misleiding achter ons te laten? En oprecht je aanbod te gaan vermarkten? Digitalisering, technologie en internet hebben ons inmiddels een aantal dingen duidelijk gemaakt: alles moet sneller, makkelijker en nuttiger.
Oftewel, er mag geen frictie meer zijn in het klantproces. Als klanten hun verwachtingen naar beneden bij moeten stellen, is er sprake van frictie. En niet zo’n beetje ook.
Opgestapelde schending van vertrouwen
Hoe we onze ‘marketingreputatie’ eigenhandig naar de haaien helpen? Het zal een optelsom van verschillende invloeden zijn. Van misbruik van beschikbare data (gepersonaliseerde – lees hogere – prijzen op basis van je zoekhistorie), te bizarre lachwekkende (flut)namen om ‘technologische nieuwigheden’ aan te kondigen (schoonheidsbranche), tot manipulatieve verleidingstechnieken (lokprijzen in de reisbranche) of gewoon keihard liegen (voorbeelden in de financiële sector).
Lees verder over oprechte marketing op Marketingfacts, waar dit artikel eerder verscheen.
Reageren kan onderaan deze pagina.
Lees verder: Egoloze marketing, wie durft?
Het is 1984. Boven in een kamertje speelt een vijfjarig meisje. Ze heeft hoogrode koontjes en vrolijke springstaartjes. Op alles dat ze tegenkomt, is ze ijverig prijskaartjes aan het plakken. Durf je stilletjes om het hoekje te kijken, dan laat ze je pas gaan als ze je alles heeft kunnen laten zien. Maar iets kopen? ...
Geef een reactie op “Oprechte marketing”