Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?

Social selling

social selling

Deze tijd maakt één ding duidelijker dan ooit, als je in verkoop online niet zichtbaar en vindbaar bent, dan wordt het steeds lastiger om mee te kunnen blijven doen.
Social selling, online sales, contentmarketing, zoekmachines, het kan allemaal best wel overweldigend overkomen.

Zeker als je verantwoordelijk bent voor het salesteam, een specifieke klantgroep of rayon, en iedereen naar jou kijkt voor het antwoord.

De ontwikkelingen gaan zo rap en sijpelen zo breed door in de verschillende vakgebieden binnen het bedrijf, dat je zomaar het risico loopt op iedere commerciële hype te willen duiken die je voorbij ziet komen. Of dat je jezelf juist te afwachtend opstelt omdat het overzicht inmiddels ontbreekt.

Social selling in business-to-business, het moet!

Hoe dan ook. Bijna al jouw (potentiële) klanten zijn inmiddels online actief. Ook in B2B. De meeste aankopen starten dan ook bij een zoekmachine als Google of LinkedIn. Ja, ook een zakelijke social medium als LinkedIn functioneert nu voor jouw prospects als een zoekmachine. Voor het vinden van de juiste mensen natuurlijk. Maar ook voor het vinden van de juiste informatie en expertise. En om voeling te houden met de branche bijvoorbeeld.

De koopreis en voorselectie voor het vinden van een geschikte leverancier of samenwerkingspartner wordt door prospects dus vaak online en via social media gedaan, nog voordat het eerste contact met jou (duidelijk) gelegd wordt. En jij wil met jouw bedrijf en oplossingen wel bij die online voorselectie zitten, toch? Jouw bestaande klanten verwachten bovendien ook van je dat je ze via online kanalen informeert en adviseert. Online actief zijn met behulp van social selling (online relaties ontwikkelen als onderdeel van je verkoopproces) is dus inmiddels noodzakelijk om succesvol te zijn of blijven in verkoop.

Online honger creëren naar meer

verkopen via online

Lukraak beginnen met allerlei ad hoc activiteiten online is niet de meest effectieve manier.

Het is namelijk niet alleen belangrijk jezelf en je bedrijf op de juiste manier te presenteren, maar ook de juiste kennis op het juiste moment aan de juiste mensen te presenteren.

Nou, dat is nogal wat.

Hoe leg je hiervoor een goede basis? Hoe grijp je die verkoopkansen die je online voorbij ziet komen? Hoe gaan de juiste mensen jou en het bedrijf zien als de expert in jouw vakgebied? Als die fijne gids die ze naar de juiste beslissing loodst?

Het kortste antwoord; pel het af tot de kern. In de basis betekent social selling namelijk dat je consequent (lekkere) kleine kennishapjes deelt om zo bij jouw publiek honger te creëren naar meer. Ofwel, met relevante kennis en ervaring interesse wekken om steeds meer van jou te willen weten en in actie te schieten door contact met jou op te nemen. Dit kun je doen door zelf het initiatief te nemen, of door slim te reageren op wat anderen online doen of vragen.

Social selling begint bij jezelf en je denkwijze

Je bent verkoper in hart en nieren. De eerste stap voor online salessucces is echter stoppen met verkopen. Huh?! Als je bij alles dat je doet voor ogen houdt dat je die fijne gids voor jouw potentiële klanten wilt zijn, dan kan er al niet gek veel meer fout gaan. En dat betekent dus niet (onbewust en) ongewenst producten en diensten opdringen, want dat is gewoon niet fijn. Dat betekent wel de behoefte van je klanten goed kennen, want anders kun je ze vervolgens niet naar de juiste, relevante en passende oplossing gidsen.

Deel je kennis en ervaringen, adviseer daarbij beargumenteert en zorg dat je relevant blijft, zodat mensen jou online als expert gaan herkennen en erkennen. En je succesvol wordt in social selling. Zodat jij en het verkoopteam meteen ook goede online ambassadeurs worden voor het bedrijf.

Met je commerciële team meteen goed van start met social selling?

Ik kan je helpen. Met een goed fundament voor de specifieke situatie van jouw bedrijf of salesteam, zodat jullie het daarna meteen effectief zelf doen. Met het grijpen van online saleskansen via social selling, of met de fijne kneepjes van LinkedIn bijvoorbeeld. Zullen we eens bellen?

Lees verder: Metaalbedrijf MCB: marketing & sales al jaren volop onder constructie

Een interview met Edwin Vlems, marketingmanager bij MCB, over de samenwerking tussen marketing en sales. De meeste marketeers weten dat marketing volop in verandering is. We zijn als marketeers vol in de nieuwe mogelijkheden gedoken, sommigen van ons radicaal, anderen hebben het eerst eens een tijdje aangezien. Tools, trends, hypes, soms duizelt het. De ene ...

Geef een reactie op “Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf?

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf? Ja, Ikigai kun je ook gebruiken als strategisch kompas voor je B2B mkb bedrijf. Als een praktische en krachtige tool voor het versterken van je koers. Misschien ken je deze Japanse methode al als een praktische aanpak om je persoonlijke geluk en zingeving te vinden. Maar je …

Wat is de waarde van je positionering?

Hoe krijg je een betere marktpositie?

meer blogs

Branding en Yellowstone

Branding en TV serie Yellowstone Ik laat me in mijn vakgebied altijd graag inspireren door wat ik zoal meemaak, lees en kijk. Zo ook door de (vind ik dan) geweldige TV serie Yellowstone. Heb je deze al gezien? Echt een aanrader. De cowboys die in het familiebedrijf van de Duttons werken krijgen letterlijk een brandmerk …

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

klantgerichtheid en het perfecte terrasje

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten